Reklame er et virkemiddel som blir tatt i bruk for å informere om produkter og å fremme salget av produktet. Ooo... Det må jeg si var en fancy forklaring ;) Jeg føler ikke at jeg selv blir så veldig påvirket av reklame, med mindre det er reklame for gode tilbud eller nye produkter, for da er det fort gjort at jeg biter på. Det viktigste i reklamer er å få med de forskjellige virkemidlene som kan brukes for å øke salget, og å vekke interessen for produktet. Noen av disse virkemidlene er å skape blikkfang, bruke plussord og imperativer, humor og sang eller melodi.
Vi blir utsatt for reklame hele tiden! På tv, i filmer, på nettet, i avisene, i ukeblader, ute på gaten... Rett og slett OVERALT! Reklame er en del av vårt hverdagsligeliv, og enten man vil eller ikke, blir man påvirket av det. Det brenner seg inn på netthinnen vår, og påvriker oss når vi får bruk for produktet eller tjenesten vi har sett reklame for. Hvor mange er det ikke som, uten å tenke over det, ville ringt 1881 hvis det var et nummer vi lurte på?
En av de beste reklamene som ruller over norske tv-skjermer for tiden, er etter min mening, Freia sin reklame, Takk for Turen. Det er en reklame laget for Freia, i samarbeid med Det Norske Turlaget, og de reklamerer for sjokoladen Kvikklunsj, som også har 70års jubileum i år. Denne reklamen er en skikkelig feel-good reklame, og den appellerer til det nordiske og patriotiske i kjøperne. Den bruker også en fengende sang, Safe Travels av Peter and The Wolf for å øke interessen for reklamen og produktet. Sangen gjør også at man gjenkjenner reklamen, og for midt vedkommende gjør den også at jeg får lyst til å se på reklamen, siden jeg liker sangen svært godt.
Som kjent så er jo Kvikklunsj en tursjokolade, og det er også hovedbudskapet og hoved salgstrikset til denne reklamen. Reklamen ble først lansert rett før påsketider, og det er jo en høytid for skigåere og turer i marka, så reklamen hadde derfor et godt salgstriks. I reklamen er det også brukt mye lyse farger og flotte naturbilder, noe som gjør at man blir glad og lett til sinns av å se reklamen. Reklamen bruker ikke så fryktelig mange virkemidler som andre reklamer gjør, men det trenger den heller ikke siden Kvikklunsj er et produkt som alle i Norge allerede vet om. Dermed er denne reklamens mål å øke salget av Kvikklunsj i sammenheng med påsken, men også i sammenheng med når folk skal gå tur. Vel... nå har jeg ikke noe mer å si enn, Takk for Turen! ;)
(http://www.youtube.com/watch?v=GDIjsg8_mfA, se reklamen her!)
Abonner på:
Legg inn kommentarer (Atom)
Ingen kommentarer:
Legg inn en kommentar