torsdag 12. februar 2009

Musikkvideo, Breakeven!

Til denne oppgaven om musikkvideoer har jeg valgt videoen til sangen Breakeven av The Script. Jeg valgte, først og fremst, denne sangen fordi jeg liker bandet The Script veldig godt, og fordi Breakeven er den fineste sangen deres. Da jeg så videoen til denne sangen, bestemte jeg meg også for å bruke den til oppgaven. Sangen er hentet fra albumet The Script som er gjennombruddsalbumet til den Irske rocketrioen, det ble utgitt 3. september 2008. Teksten i sangen handler om kjærlighetsorg og om hvordan det kan føles å bli forlatt av en man elsker. Breakeven er en låt som har blitt en hit i mange land og målgruppen for sangen er veldig allsidig, liker man den, så liker man den.

Regissøren av videoen er Charles Mehling, og etter min mening så har han valgt en ganske enkel fremvisning. Videoen starter med at sangeren i The Script, Danny O’Donaghue, kjører en bil til kysten og synger. Dette er filmet i sorthvitt, og i starten trodde jeg at hele filmen skulle være i sorthvitt, inntil jeg så deler av "kjæresten" og han i farger. Da skjønte jeg at regissøren hadde valgt å bruke sorthvitt, og farger til å understreke det gode og dårlige, gleden og tristheten. Under resten av videoen skifter det fra triste og ensomme klipp i sorthvitt, til gledesfylte og koselige klipp i farger. Dette blir blikk tilbake på hvordan hovedpersonen følte at forholde var, og blikk til hvordan han føler det nå og hvor trist han er pga bruddet. Siden dette er hvordan videoen forløper seg, mener jeg at regissøren har valgt en veldig enkel fremvisning, men den skaper inntrykk og er filmet på en god måte. Musikken, teksten og videoen passer fint sammen ettersom artisten selv synger under store deler av videoen og ettersom at videoen illustrerer sangens tekst og budskap. Jeg synes det er en flott video, siden den gjør den viktigste oppgaven som kreves av en musikkvideo, nemlig understreke og øke synet på sangen!


1 kommentar:

pilleneske sa...

Veldig bra valg av musikkvideo og veldig bra skrevet :S